Lovskoupravljavsko načrtovanje
Načrtno upravljanje populacij divjadi imenujemo tudi lovskoupravljavsko načrtovanje. Celotno področje je na odločevalski ravni v pristojnosti ministrstva pristojnega za lovstvo, medtem ko na Zavodu za gozdove Slovenije opravljamo različne operativne naloge s tega področja: priprava lovskoupravljavskih načrtov, priprava strokovnih mnenj za izredne posege v populacije divjadi, izvajanje različnih monitoringov populacij divjadi, njenega okolja in njune medsebojne usklajenosti, cenitve škod po divjadi na nelovnih površinah, vodenje različnih evidenc s področja lovstva itd.
Lovskoupravljavski načrti
Priprava (predlogov) lovskoupravljavskih načrtov je najpomembnejša aktivnost, ki jo v okviru načrtnega upravljanja populacij divjadi izvajamo na Zavodu za gozdove Slovenije. Lovskoupravljavsko načrtovanje je v Sloveniji prostorsko in časovno hierarhično urejeno. Na podlagi področne zakonodaje in strateških dokumentov na ravni države (Nacionalni gozdni program, Smernice za upravljanje divjadi) pripravljamo desetletne načrte lovsko upravljavskih območij (LUO). Ker imamo v Sloveniji 15 lovsko upravljavskih območij, vsako desetletno obdobje pripravimo toliko načrtov. Desetletni načrti LUO vsebujejo strateške cilje in usmeritve za upravljanje populacij vseh vrst divjadi, ki so prisotne v posameznem LUO, za oblikovanje njihovega okolja in za ostale sektorje, ki pomembno vplivajo na divjad in njeno okolje. Dvoletni načrti LUO so izvedbeni načrti, ki za posamezno dvoletno obdobje podrobneje opredeljujejo ukrepe za dosego ciljev in usmeritev desetletnih načrtov. Najbolj podrobna načrtovalska raven so letni načrti lovišč (teh je v Sloveniji 421), ki predstavljajo razdelilnik ukrepov (odvzem divjadi in dela v okolju), načrtovanih v dvoletnih načrtih LUO.
V lovsko upravljavskih načrtih načrtujemo dve skupini ukrepov: (i) v populacijah divjadi in (ii) v okolju divjadi. Najpogostejši ukrep v populacijah divjadi je odvzem (odstrel in zabeležene izgube) divjadi. Odvzem najpodrobneje opredelimo pri vrstah parkljaste divjadi, kjer ga razdelimo po starostno-spolnih razredih, poleg tega pa ga notranje (znotraj LUO) prostorsko usmerimo.
Ukrepi v okolju divjadi so zlasti namenjeni izboljšanju bivalnih razmer za divjad pa tudi zmanjševanju neželenih vplivov divjadi v okolju (zlasti na kmetijskih površinah in v gozdu). Dve glavni skupini ukrepov v okolju sta biomeliorativni in biotehniški ukrepi, ki jih podrobneje navajamo v nadaljevanju.
Biomelirativni ukrepi:
- vzdrževanje travnikov in pašnikov v gozdnem prostoru,
- vzdrževanje grmišč in obrečnih pasov,
- vzdrževanje remiz za malo divjad,
- vzdrževanje gozdnega roba,
- vzdrževanje vodnih virov,
- sadnja in vzdrževanje plodonosnega drevja in grmovja,
- postavitev in vzdrževanje gnezdnic.
Biotehniški ukrepi:
- krmljenje (zimsko, privabljalno)
- krmne njive,
- pridelovalne njive,
- sečnja v zimskem času,
- zaščita s tehniškimi in kemičnimi sredstvi.
Priprava lovskoupravljavskih načrtov sloni na dveh izhodiščih, ki ju lahko imenujemo strokovno izhodišče in participativno izhodišče. V okviru strokovnega izhodišča na Zavodu analiziramo kazalnike stanja in dinamike populacij divjadi, njenega okolja ter odnosa med divjadjo in njenim okoljem, se kritično opredelimo do preteklih upravljavskih odločitev in na osnovi navedenega predlagamo prihodnje cilje, usmeritve in ukrepe. V okviru participativnega izhodišča zberemo pobude, mnenja in pripombe različnih delov javnosti ter se usklajujemo s ključnimi deležniki pri upravljanju divjadi (lovstvo, kmetijstvo, naravovarstvo itd.). Na podlagi obeh izhodišč nato pripravimo predloge načrtov, ki jih naposled sprejme vlada (desetletni načrti LUO) oz. minister, pristojen za lovstvo (dvoletni načrti LUO).
Smernice za upravljanje divjadi
Smernice za upravljanje divjadi v Sloveniji v obdobju 2021-2030 predstavljajo strokovno podlago in operativno-tehnični pripomoček za načrtovanje ukrepov v dolgoročnih načrtih lovsko upravljavskih območij za obdobje 2021-2030 ter na njih slonečih operativnih dvoletnih načrtih LUO. Pričujoče smernice nadomeščajo »Navodila za usmerjanje razvoja populacij divjadi v Sloveniji« iz leta 2011. Skupaj z dokumentom »Cilji upravljanja populacij divjadi v Sloveniji v obdobju 2021-2030«, ki podajajo vsebinski okvir za določanje upravljavskih ciljev, tvorijo celosten strateški pristop k načrtovanju upravljanja divjadi v prihodnjem desetletnem obdobju.
Vrste divjadi in njihove značilnosti
Kot divjad razumemo vse prostoživeče sesalce in ptice, ki jih lahko lovimo. Med divjad ne štejejo živali, ki so zaščitene. Zakon o divjadi in lovstvu določa, katere živali sodijo v divjad.
Kot divjad se štejejo: srna, navadni jelen in damjak, muflon, gams, kozorog, divji prašič, lisica, jazbec, kuna zlatica in kuna belica, rakunasti pes, pižmovka, nutrija, alpski svizec, poljski zajec, navadni polh, fazan, poljska jerebica, raca mlakarica, sraka, šoja,
O značilnostih vrst več TUKAJ.
Zakonodaja - divjad
Zakonodaja, ki opredeljuje upravljanje z divjadjo v Sloveniji
- Zakon o divjadi in lovstvu – ZDLov-1. Uradni list RS, št. 16/04, 120/06 – odl. US, 17/08, 46/14 – ZON-C, 31/18, 65/20, 97/20 – popr., 44/22 in 158/22
- Pravilnik o načrtih za gospodarjenje z gozdovi in upravljanje z divjadjo. Uradni list RS, št. 91/10 in 200/20
- Zakon o nujnih ukrepih zaradi afriške prašičje kuge pri divjih prašičih - ZNUAPK. Uradni list RS, št. 200/20
- Sklep o določitvi visoke stopnje ogroženosti zaradi afriške prašičje kuge pri divjih prašičih. Uradni list RS, št. 10/21
- Zakon o gozdovih – ZG. Uradni list RS, št. 30/93, 56/99 – ZON, 67/02, 110/02 – ZGO-1, 115/06 – ORZG40, 110/07, 106/10, 63/13, 101/13 – ZDavNepr, 17/14, 22/14 – odl. US, 24/15, 9/16 – ZGGLRS in 77/16
Dvoletni načrti lovsko upravljavskih območij za leti 2023 in 2024
Na Zavodu za gozdove Slovenije smo skladno z Zakonom o divjadi in lovstvu (Ur. l. RS, št. 16/04, 120/06 – odl. US, 17/08, 46/14 – ZON-C, 31/18, 65/20, 97/20 – popr., 44/22 in 158/22) in Pravilnikom o načrtih za gospodarjenje z gozdovi in upravljanje z divjadjo (Ur. l. RS, št. 91/10 in 200/20) v letu 2023 pripravili dvoletne načrte za vseh 15 lovsko upravljavskih območij za leti 2023 in 2024. Zaradi dolgotrajnega postopka sprejemanja dolgoročnih lovsko upravljavskih načrtov za obdobje 2021-2030 dvoletni načrti za leti 2023 in 2024 skladno z zgoraj omenjenim pravilnikom temeljijo na usmeritvah dolgoročnih lovsko upravljavskih načrtov za obdobje 2011-2020.
Dvoletni načrti
I. Novomeško |
II. Gorenjsko |
IV. Notranjsko |
V. Primorsko |
VI. Pohorsko |
VII. Posavsko |
VIII. Pomursko |
XI. Triglavsko |
XIII. Zasavsko |
XIV. Kamniško - Savinjsko |
Območni načrti za Lovsko upravljavska območja 2011–2020
Gozdnogospodarski in lovsko upravljavski načrti območij (2011–2020) so izdelani skladno s Pravilnikom o načrtih za gospodarjenje z gozdovi in upravljanje z divjadjo, objavljen v Uradnem listu Republike Slovenije številka 91/2010 z dne 15. 11. 2010.
Območni načrti – lovsko upravljavski deli, so v predpisani obliki in vsebini za lovsko upravljavska območja izdelani tretjič. Temeljijo na obstoječih veljavnih zakonskih (Zakon o divjadi in lovstvu (Ur.l. RS, št. 16/2006, št. 120/2006 Odl.US: U-I-98/04 in št. 17/2008)) in podzakonskih podlagah ter usmeritvah iz Nacionalnega gozdnega programa, gozdnogospodarskih načrtov območij ter naravovarstvenih smernic zavarovanih območij.
V sodelovanju z lovskimi organizacijami in drugimi souporabniki prostora jih je izdelal Zavod za gozdove Slovenije, pristojna območna enota, odsek za gozdne živali in lovstvo. Temeljijo na podatkih preteklega upravljanja s populacijami divjadi in njihovim življenjskim okoljem v obdobju 2001 – 2010. Na podlagi njihove analize so ugotovljena stanja populacij divjadi in njihovega življenjskega okolja, določeni dolgoročni cilji ter ukrepi in usmeritve za njihovo uresničitev. Sestavni del ON – LU del so tudi strokovne podlage v obliki izdelanih in z lovskimi organizacijami, znanstveno – raziskovalnimi institucijami ter inšpekcijskimi službami usklajenih »Navodil za usmerjanje razvoja populacij divjadi«.
Strokovni svet ZGS je dne 21. 06. in 14. 10. 2011 določil osnutke in Svet ZGS dne 23. 03. 2012 predloge dolgoročnih načrtov za vseh 15 lovsko upravljavskih območij.
Vlada Republike Slovenije je na 36. redni seji dne 8. 11. 2012 pod točko 1.5 obravnavala Predlog odloka o gozdnogospodarskih in lovsko upravljavskih načrtih območij (2011–2020) in s sklepom izdala Odlok o gozdnogospodarskih in lovsko upravljavskih načrtih območij (2011–2020), ki je bil objavljen v Uradnem listu Republike Slovenije številka 87/2012 z dne 16. 11. 2012.
Območni načrti – lovsko upravljavski deli za obdobje 2011–2020 so dostopni na naslednji povezavi: