Posegi v prostor
Zavod za gozdove Slovenije (ZGS) je skladno z Zakonom o gozdovih in Zakonom o divjadi in lovstvu pooblaščen za izvedbo presoj različnih vrst posegov v gozd in gozdni prostor. Vlogo stranke po pooblastilu direktorja ZGS obravnava območna enota ZGS, znotraj katere se nahaja območje predvidenega posega. Stranka lahko preveri krajevno pristojnost in druge vsebine s področja gozdarstva na spletnem pregledovalniku ZGS, ki je dostopen na povezavi: https://prostor.zgs.gov.si/pregledovalnik/.
Vrste vlog so sledeče:
Prostorski načrti
Predmet obravnave: državni prostorski načrti, regionalni prostorski plani, občinski prostorski načrti in občinski podrobni prostorski načrti.
Vloga ZGS: nosilec urejanja prostora za področje gozdarstva in lovstva je Ministrstvo za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano. ZGS na poziv ministrstva sodeluje pri oblikovanju konkretnih smernic in mnenj na način, da bodo načrtovane prostorske ureditve imele čim manjši vpliv na gozd in divjad ter bodo še naprej zagotovljeni pogoji za zagotavljanje funkcij gozdov vključno z gospodarjenjem z gozdovi.
Sodelovanje strank: v teh postopkih ZGS praviloma ne sodeluje s strankami, razen s pripravo posameznih neobveznih mnenj v zvezi s konkretnimi prostorskimi ureditvami na zahtevo stranke in podajanjem informacij o dejanskem stanju gozda (uradni podatki iz baz ZGS).
Zakonske osnove: Zakon o urejanju prostora (Ur. l. RS, št. 199/21 in naslednji), Zakon o gozdovih (Ur. l. RS, št. 30/93 in naslednji).
Projektni pogoji in mnenja
Predmet obravnave: projektni pogoji in mnenja za konkretne posege v gozd in gozdni prostor, mnenja za usmerjanje dejavnosti v gozdu in gozdnem prostoru.
Vloga ZGS: na podlagi opredeljenih funkcij gozdov, gozdne infrastrukture in poznavanja stanja na terenu ZGS za konkretne posege v prostor pripravi projektne pogoje za izdelavo projektne dokumentacije (objekti, kjer je pričakovan pomemben vpliv na gozd, funkcije gozdov, gospodarjenje z gozdovi in divjad) oziroma mnenje k projektni dokumentaciji ali k posegu z manjšim vplivom.
Sodelovanje strank: stranke podajajo vloge za izdajo projektnih pogojev in mnenj (vloga). Rok za obravnavo vloge določa Gradbeni zakon (Ur. l. RS, št. 199/21 in naslednji). Vloga se lahko posreduje tudi preko sistema eGraditev.
Zakonske osnove: Zakon o gozdovih (Ur. l. RS, št. 30/93 in naslednji), Zakon o divjadi in lovstvu (Ur. l. RS, št. 16/04 in naslednji), in Gradbeni zakon (Ur. l. RS, št. 61/17 in naslednji), podzakonski akti s področja gozdarstva in lovstva.
Soglasja
Predmet obravnave: soglasja se izdajajo za enostavnejše posege v gozd in gozdni prostor prostor (gradnja gozdnih vlak, objekti skladno s klasifikacijo po gradbeni zakonodaji), ki ne pomenijo znatnega vpliva na gozd, zagotavljanje pogojev za funkcije gozdov in na gospodarjenje z gozdovi. Praviloma so to posegi, za katere se ne pridobiva gradbenega dovoljenja. Primeri najpogostejših vlog za katere izdajamo soglasja so: …
Vloga ZGS: na podlagi opredeljenih funkcij gozdov, gozdne infrastrukture in poznavanja stanja na terenu ZGS preveri morebitne vplive posega na gozd in poda usmeritve za zmanjšanje ali izničenje negativnega vpliva. Pri tem je ZGS samo eden od soglasodajalcev in je pri svoji odločitvi povsem samostojen.
Sodelovanje strank: stranke podajajo vloge za izdajo soglasja (vloga). Rok za obravnavo vloge je 14 dni od prejema popolne vloge.
Zakonske osnove: Zakon o gozdovih (Ur. l. RS, št. 30/93 in naslednji), Zakon o divjadi in lovstvu (Ur. l. RS, št. 16/04 in naslednji), podzakonski akti s področja gozdarstva in lovstva.
Krčitve v kmetijske namene ali za gradnjo objektov
Predmet obravnave:
- Krčitev gozda v kmetijske namene predstavlja spremembo površine iz gozda v kmetijsko rabo in predstavlja izjemo pri oblikovanju kmetijskih zemljišč. V primeru namenske rabe gozd je krčitev omejena s površino 0,50 ha, pri čemer mora biti med morebitnima dvema sosednjima površinama krčitve vsaj takšna površina gozda, ki še zagotavlja obstoj gozdnega sestoja. Pri tem predhodna sprememba namenske rabe v prostorskih načrtih ni potrebna. Namen je oblikovanje kmetijskih zemljišč za lažje izvajanje kmetijske dejavnosti ob minimaliziranju vpliva posega na sosednje gozdne površine, na zagotavljanje pogojev za funkcije gozdov in na gospodarjenje z gozdovi.
- Pri spremembi gozdnega zemljišča v stavbno zemljišče kot jo določa občinski prostorski načrt, se z gozdom gospodari v skladu z zakonom, ki ureja gozdove do sprejetja občinskega podrobnega prostorskega načrta, ki lahko opredeljuje tudi etapnost izvedbe prostorske ureditve. Krčitev gozda se lahko izvede po izdaji gradbenega dovoljenja ob predhodni označitvi in evidentiranju gozdnega drevja, ki ga izvede ZGS. ZGS izda na podlagi dokončnega gradbenega dovoljenja ugotovitveno odločbo, v kateri se določita količina in struktura dreves za posek.
Vloga ZGS:
- ZGS preveri ustreznost krčitve gozda v kmetijske namene na način, da niso ogrožene funkcije gozdov, habitati divjadi in gozdne infrastrukture.
- Enako ZGS stori pri spremembi gozdnega zemljišča v stavbno zemljišče v fazi spreminjanja občinskega podrobnega prostorskega načrta.
- V primeru, da je namenska raba kmetijsko zemljišča, dejanska pa gozd, ZGS pred krčitvijo gozda preveri ali gre za gozdni rezervat, varovalne gozdove ali funkcije gozdov na prvi stopnji poudarjenosti. Večjo pozornost posveti načrtovanim krčitvam zemljišč, ki ležijo v občinah katere še nimajo sprejetih občinskih prostorskih načrtov.
- ZGS nima pristojnosti v primeru, da namenska raba zemljišča ni gozd.
Sodelovanje strank: stranke podajajo vloge za izdajo dovoljenja za krčitev gozda v kmetijske namene (vloga). Priporočljivo je, da stranka že prej pridobi soglasja in mnenja soupravljavcev prostora (posegi v varovana območja in v varovalne pasove), sicer mora podano vlogo dopolniti z ustreznimi soglasji. Rok za obravnavo vloge je 60 dni od popolne vloge. Stranka lahko poda tudi vlogo za krčitev gozda za gradnjo objektov.
Zakonske osnove: Zakon o gozdovih (Ur. l. RS, št. 30/93 in naslednji), Zakon o divjadi in lovstvu (Ur. l. RS, št. 16/04 in naslednji) in Zakon o kmetijskih zemljiščih (Ur. l. RS, št. 71/11 in naslednji).
Ostala mnenja
Poleg zgoraj navedenih vrst posegov v gozd in gozdni prostor se na tem področju pojavljajo predvsem vloge za organiziranje različnih dogodkov v gozdu in gozdnem prostoru (npr. različne prireditve) in vloge za izpise iz uradnih evidenc. Zakonodaja pri tem posebnih obrazcev ne predpisuje. Rok za obravnavo vlog je 14 dni od prejema vloge.
Primeri različnih posegov v gozd in gozdni prostor: